Времето се затопля и идва момента да сменим зимните гуми с летни. Повечето шофьори в България използват 2 комплекта – един летен и един зимен. Смяната им изискват време и пари. Има добросъвестни майстори, които си разбират от работата и я вършат с удоволствие. Има обаче и такива, които те гледат като банкомат и са готови на всичко, за да си „дръпнат“ повече. Специално за вторите направихме тази класация с триковете, с които могат да ви вземат повече пари за смяна на гуми:
Крива джанта
Най-популярния номер: „Джантата ти е крива“. Сменят гумата, качват я с джантата на стенда и ти заявяват, че джантата е крива. Машината също си показва сериозно отклонение и ти се хващаш. Номерът е, че гумаджията може да постави малка метална лепенка или магнит, които да накарат стенда за гуми да даде сериозното отклонение. „Майсторът“ ти заявява, че може да я изправи, взима ти едни пари в зависимост от големината на гумите, вкарва я вътре, след 20 минути джантата е готова, а стенда го потвърждава. А единствената работа на гумаджията е да махне това, което е сложил.
Ценоразпис на око
Всеки уважаващ себе си сервиз за гуми – било то голям или малък има ценоразпис на услугите, които предлага. Монтажът си има цена, демонтажът също, балансът също, смяната на винтил също. В много гумаджии обаче твърдата цена липсва. Преценяват те на око и след като извършат услугата, която искате от тях, ти обявяват цената. В повечето случаи товарят с между 1 лв и 3 лв на гума, което не е много, но по 4лв от клиент пролетта и есента, когато е „жътвата“ на тези места, сами си направете сметката.
Вентил за смяна
Още един трик за „лекичко дране“. При нормални условия един винтил издържа поне 3-5 години преди да се наложи смяната му. Обаче некоректния гумаджия е винаги готов да ти натовари на сметката между 2 и 10 лв на винтил в зависимост от вида.
Допълнително заплащане за гуми с датчици
Много от модерните автомобили разполагат с датчици за налягането на гумите. А много от гумаджиите ги използват като извинение, за да ти надуят сметката. Истината е, че смяната на гума с датчик изисква просто по-голямо внимание от страна на майстора и не е проблем за опитния такъв.
Азот
На много места вече предлагат помпане на гумите с азот като опция, за която се заплаща. Напълно излишна опция според нас. Състезателните автомобили имат нужда от напомпани с азот гуми, заради голямото натоварване, на което са изложени гумите, а и заради по-голямата пожарна безопасност (азота не гори). При серийните автомобили разликите в размера на молекулите на въздуха и азота, в тежестта и в индекса на топлинно разширяване са така минимални, че нямат никакво значение.
Нови болтове
Ако сте дама, в гумаджийницата може да ви предложат и смяна на болтовете. Казват ви, че са ръждясали и трябва да се сменят. Някои по-нагли майстори могат даже да ви кажат, че цялата главина е за смяна. Тази шашма се прави предимно на жените, понеже за повечето от тях се знае, че не са технически лица. А е нужен само един поглед, за да установите дали се опитват да ви метнат.
Това са най-популярните методи за помпане на сметката. Немалко места ги прилагат. На някои предлагат комплексни услуги – обслужване и смяна на гуми. На други – само услуги, свързани с гумите и джантите. Бъдете бдителни и си търсете правата, когато сте в правото си. Ако купувате нови гуми, проверявайте дота и състоянието им преди монтажа. И задължително изисквайте касова бележка. Тя е вашата застраховка.